درگیری روسیه و ناتو چه تأثیری بر ایران دارد؟



یک کارشناس روسی گفت: با تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین، ممکن است متوجه شویم که روسیه موضع سخت تری در قبال غرب به ویژه در مورد برنامه هسته ای ایران اتخاذ می کند. روس ها ممکن است سعی کنند از این ابزار در استفاده از آن علیه غرب. ”

محمود شوری در گفت وگو با ایسنا، با توجه به تنش های اخیر روسیه و اوکراین، خاطرنشان کرد: تنش میان روسیه و اوکراین که از سال 2014 آغاز شد و به الحاق کریمه به روسیه منجر شد، زمینه ساز تنش های مستمر میان روسیه و اوکراین است. روسیه و اوکراین از یک سو باز شدند. از سوی دیگر اوکراین و حامیان غربی آن به آن کشور کمک می کنند و این تنش ها هر از چند گاهی در حال افزایش و کاهش است. در ماه های اخیر شاهد بوده ایم که هر دو طرف یکدیگر را به عبور از خط قرمز متهم می کنند.

وی افزود: غربی ها روسیه را به آماده سازی برای حمله به اوکراین متهم می کنند و بسیاری از مردم این حمله را قریب الوقوع و قطعی می دانند. از سوی دیگر، روسیه معتقد است که بر اساس گزارش رسانه ها، غرب در تلاش است خود را مسلح کند. مواضع اوکراین و حضور نظامی در منطقه و حضور ناوهای جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در دریای سیاه و بمب های استراتژیک ناتو در نزدیکی مرز، از خط قرمز روسیه عبور می کند و روسیه این اتفاقات را تحمل نمی کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اوکراین در تلاش است تا برای بازپس گیری کنترل مناطق شرقی اقدام کند. این اتفاقات وضعیت منطقه را به طور کامل به یک وضعیت بحرانی تبدیل کرد.

شورا درباره وعده آمریکا به اوکراین برای عضویت در ناتو تاکید کرد که بخشی از تنش‌های اخیر بین روسیه و اوکراین یک مناقشه رسانه‌ای است و کمتر از یک موضوع واقعی، برخی از نیروهای روسی در شرق اوکراین مستقر شده‌اند. از سوی دیگر ایالات متحده و متحدان اروپایی آن اعلام کرده اند که از دولت اوکراین حمایت خواهند کرد. گفته می شود که آنها هیچ برنامه ای برای عملیات نظامی علیه روسیه ندارند، اما گفته اند که اگر روسیه به اوکراین حمله نظامی کند، واقعاً با شدیدترین تحریم های اقتصادی تاریخ مواجه خواهد شد. اروپایی ها به دنبال همکاری در این زمینه بودند، از ایجاد یک نیروی واکنش سریع گرفته تا تهدید به اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه در صورت بروز هرگونه جنگ در منطقه.

وی بر ضرورت تمرکز بر اوکراین تاکید کرد و گفت که اکنون با توجه به بحران روسیه و گرجستان، اهمیت آن بیشتر شده است. ناتو نیز در حال تلاش برای کمک به این کشورها است که شاید بزرگترین نگرانی روسیه است. مهمترین موضوعی که روس ها در بیانیه اخیر خود بیان کرده اند این است که غرب و ناتو باید به روسیه اطمینان دهند که عضویت گرجستان و اوکراین در ناتو را قبول ندارند و همچنین نیروهای نظامی و تسلیحات استراتژیک خود را از کشورهای بالتیک خارج کنند. زیرا حضور ناتو در مرزهای روسیه یک نگرانی استراتژیک برای روسیه است.

وی گفت: «آینده روابط روسیه و اروپا به جهت گیری تحولات اخیر بستگی دارد.» با مشاهده جنگ نظامی در منطقه، اوضاع از کنترل خارج خواهد شد و اروپایی ها البته به حمایت لجستیکی از اوکراین و تحمیل روی خواهند آورد. تحریم های اقتصادی در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

وی گفت: ما متحد استراتژیک روسیه نیستیم و روسیه علاقه ای به افزایش روابط خود با قدرت های غربی ندارد. اوکراین در حال رشد است، ممکن است شاهد اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه‌تر روسیه علیه غرب، به‌ویژه در مورد موضوع هسته‌ای ایران باشیم، روس‌ها ممکن است سعی کنند از این وسیله علیه غرب نیز استفاده کنند، اما من از تنش‌های روسیه و اروپا اطلاعی ندارم. . به سطحی برسند که برای بازیگران ایرانی جا باز کنند.

او گفت: «اگرچه روسیه و اروپا نقطه مشترکی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران دارند و کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک نقطه مشترک است، روسیه نیز ممکن است بخواهد ایران را به خاطر مذاکرات هسته‌ای‌اش آزار دهد.» اگر تنش‌ها با ناتو و ناتو افزایش یابد. غرب: «برای تأثیرگذاری بر نگرش‌های غربی. اما روسیه نیز ممکن است در شرایط خاص از این ابزار برای اعمال فشار بیشتر بر غرب استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان سخنان خود به موضع ایران در قبال مناقشات روسیه و اوکراین اشاره کرد و گفت: واضح است که برای بهره برداری از بحران های مختلف چشم به دور نمی زنیم. و اروپا، در شرایطی که درگیری های اروپا با روسیه و تشدید تنش ها بین دو طرف احتمالاً بر سایر مسائل سیاسی و بین المللی از جمله مسئله ایران نیز تأثیر خواهد گذاشت. تشدید بحران های مختلف در جهان، به ویژه بین قدرت های بزرگ، عملاً وضعیت را برای کل جهان دشوارتر می کند. برای تحقق این امر، موضع ایران باید بیشتر با فراخوان صلح و کاهش تنش مطابقت داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید