تصویب یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی با مصر در آخرین روزهای دولت مرکل



در روزهای پایانی صدراعظم آنگلا مرکل، دولت ائتلافی دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات یک معامله بزرگ تسلیحاتی به ارزش حدود 5 میلیارد یورو را تصویب کرد. مصر 3 کشتی جنگی و 16 سامانه دفاع هوایی آلمان صادر می کند.

به گزارش ایسنا، ائتلاف بزرگ دولت سابق آلمان بین حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات روز 8 دسامبر به پایان رسید. اما در 9 روز گذشته صادرات تسلیحات حدود 5 میلیارد یورو تایید شده است.

امسال رکورد 9 میلیارد و 43 میلیون یورو برای صادرات تسلیحات جمع آوری شده که این نیز یک رکورد محسوب می شود.

به گزارش دویچه وله، ذکر این نکته ضروری است که بیشتر مجوزهای تسلیحاتی امسال از مصر است. این کشور درگیر مناقشات متعددی از جمله جنگ در یمن و درگیری در لیبی است، نقض حقوق بشر در این کشور مورد انتقاد سازمان های بین المللی قرار دارد و این امر باید زمینه را برای معاملات تسلیحاتی به این بزرگی هموار می کرد.

نرخ کامل مصوب دولت در روزهای اخیر 4 میلیارد و 910 میلیون یورو است که در ازای آن آلمان موظف است 3 ناو جنگی و 16 سامانه پدافند هوایی به مصر تحویل دهد.

نکته مهم دیگر این است که اولاف شولتز در زمان تصویب این قرارداد معاون نخست وزیر و وزیر دارایی بود و در حال حاضر نخست وزیر آلمان است. یک روز قبل از اینکه پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد مرکل، موافقت دولت با صادرات تسلیحات به بوندستاگ آلمان را اعلام کند، یک روز قبل از سوگند اولاف شولتز به عنوان نخست وزیر، بدون ذکر عدد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید