تلسکوپ فضایی جیمز وب مانور مهمی را پشت سر گذاشت


تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از پرتاب مرحله مهمی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این رصد بزرگ دیروز، 25 دسامبر، از ایستگاه فضایی اروپا در کورو، گویان، فرانسه (یک مستعمره در آمریکای شمالی و همسایه برزیل) در ساعت 07:20 به وقت شرقی (15:50 به وقت تهران) انجام شد. وارد فضا شد و پس از 12.5 ساعت مانور قابل توجهی را در سفر یک ماهه خود به مدار آغاز کرد. تلسکوپ فضایی جیمز وب در این مانور به مدت 65 دقیقه بازگشت و به گفته ناسا، این مرحله در ساعت 20:55 به وقت شرق (5:25 به وقت تهران) به پایان رسید.

پیش‌بینی می‌شود که این تلسکوپ فضایی در مداری به نام «نقطه لاگرانژی زمین-خورشید ۲» یا مدار L2 در حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین و پشت خورشید باشد.

این فضاپیما 10 درصد مسیر خود را پس از 12 ساعت پرواز طی کرد. هنگامی که تلسکوپ در 160000 کیلومتری زمین فرود آمد، یک مانور حیاتی برای رساندن وب به محل خود انجام شد.

به گفته ناسا، که با نام Mid-Course Correction Burn 1a یا MCC1a شناخته می شود، یکی از سه مانور مهمی بود که وب در طول سفر خود به لاگرانژ 2 انجام داد، تنها مانوری که نیاز به مانور بلادرنگ داشت.

به طور معمول، فضاپیما باید در ساعات اولیه پس از پرتاب مانور می داد، با این حال، این مانور محدودیت های قابل توجهی برای صاحبان “وب” داشت. به گفته ناسا، فضاپیما نمی تواند سرعت خود را کاهش دهد، زیرا برای تشخیص چرخش تجهیزات حساس جیمز وب در مقابل خورشید، باید بچرخد.

بنابراین این رصدگر فقط می تواند سرعت خود را افزایش دهد و به همین دلیل خط پرتاب این تلسکوپ به گونه ای طراحی شده است که موشک آرین 5 به جای اینکه انرژی بیشتری بدهد، کمتر از حد نیاز انرژی بدهد. مانور “MCC1a” فرصتی برای تلسکوپ بود تا مسیر خود را در نقطه لاگرانژ 2 تنظیم کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از پرتاب در توییتر گفت: «به ناسا و همه کسانی که امروز تلسکوپ فضایی جیمز وب را پرتاب کردند تبریک می گویم. “وب” نمونه درخشانی از قدرت رویاهای بزرگ است. ما می دانستیم که این پروژه یک تلاش پرخطر خواهد بود، اما خطرات بزرگ با پاداش های بزرگ همراه است.

با تکمیل مانور MCC1a، تلسکوپ جیمز وب اکنون دو مانور را که نیاز به زمان واقعی دارند با موفقیت به پایان رسانده است. از این پس سایر اقدامات تدارکاتی در برنامه معقول تری انجام خواهد شد.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" او یک مانور زندگی را پشت سر گذاشت

به گفته ناسا، نقطه عطف دیگری از “وب” در یک سفر یک ماهه یک روز پس از پرتاب رخ خواهد داد. در این زمان، مانیتور به طور خودکار “مجموعه آنتن گیمبال” خود را روی زمین نصب می کند. این مجموعه دارای یک آنتن ارتباطی مهم “وب” است.

نصب جیمز وب در فضا حداقل شش ماه طول خواهد کشید و پس از آن شاهد اولین تصاویر این تلسکوپ قدرتمند خواهیم بود.

جیمز وب ما را به روزهای اولیه زندگی بازمی گرداند و تصاویری از کهکشان ها و سیارات دوردست را به جهان فرستاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید