به عنوان یک قاعده، خودروها نباید گران باشند



یک کارشناس صنعت خودرو اما گفت: خودروسازان و حتی واردکنندگان خودرو از ارز ترجیحی برای واردات مواد، قطعات و خودرو استفاده نمی کنند و معتقدند برداشت ارز ترجیحی واقعاً تاثیری بر قیمت تمام شده خودرو نخواهد داشت، بلکه محدود می شود. تعرفه های گمرکی بر تورم، البته به میزان کمتر، بر قیمت قطعات و وسایل نقلیه تأثیر می گذارد.

حسن کریمی سنجری در گفت وگو با ایسنا، درباره موضوع پولشویی و تاثیر آن بر قیمت خودرو، گفت: با توجه به اینکه خودروسازان و واردکنندگان خودرو (قبل از ممنوعیت واردات) هرگز از مواد، قطعات و حتی خودرو استفاده نمی کردند. از بیرون. پول ترجیحی واضح است که حذف ارز ترجیحی واقعاً تأثیری بر هزینه تولید خودرو یا واردات خودرو ندارد.

وی افزود: البته استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال در سال 1388 با توجه به شرایط بحرانی ایجاد شده در بازار تایر، برخی از تولیدکنندگان محصولات تجاری مجاز به سفارش لاستیک خارجی با قیمت 4200 تومان بسته به شرایط و بسیار محدود شدند. بنابراین ممکن است در برخی از قسمت ها همینطور باشد، اما رایج نیست. به استثنای صادرکنندگان خودرو که واردات همچنان ممنوع است، حذف ارز ترجیحی می تواند اثر تورمی هرچند اندک بر قیمت قطعات و خودرو داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اکنون حقوق گمرکی اتوبوس ها و قطعات یدکی وارداتی مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید بر اساس ارز ترجیحی محاسبه می شود، افزود: بنابراین حذف ارز ترجیحی قابل کاهش است. هزینه یک محصول.” مطابق با تعرفه واردات بوده و ارزش آن را افزایش می دهد. همچنین با افزایش نرخ ارز برای حذف کالا، ارزش گمرکی نیز افزایش می‌یابد و مالیات واردات نیز بر اساس ارزش گمرکی افزایش می‌یابد. بنابراین بر این اساس است که محاسبه مالیات و عوارض نیز بر اساس ارزش گمرکی و حقوق صادراتی است، هرچند مجلس عوارض صادراتی را کاهش داده است، اما در عین حال ارزش و مالیات چندین برابر افزایش می یابد. در واقع بار تورمی ناشی از افزایش 9 درصدی درآمد و مالیات قابل توجه خواهد بود.

کریمی سنجری یادآور شد: البته با توجه به وجود طیف وسیعی از مواد وارداتی و قطعات مربوط به خودرو که دارای تمامی خطوط تولید هستند، نیاز به محاسبات دقیقی برای ارزیابی تاثیر این افزایش بر قیمت خودرو است. همه آنها داده های لازم از جمله ارزش هر قطعه و وسیله نقلیه یا آدرس مواد و قطعات وارد شده را دارند. از سوی دیگر، با توجه به هرگونه تغییر در منبع مالیات صادراتی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر اساس سال 1399، تغییر در نرخ ارز محاسبه شده گمرکی می تواند اثرات تورمی متفاوتی بر قیمت تمام شده مواد و مواد مرتبط داشته باشد. قطعات. erebe .. بیبه.

وی ادامه داد: در واقع می توان گفت موثرترین اثر در بهترین شرایط تعیین نرخ ارز با حداقل نرخ پیشنهادی و همچنین تصمیم گیری برای تعادل حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده با افزایش نرخ ارز ترجیحی است. این دو عامل را افزایش دهید.» جای تعجب نیست که حداقل چهار درصد به هزینه هر قطعه و ماشین و هزینه ماشین اضافه می کند.

این کارشناس افزود: البته تصمیم دولت مبنی بر لغو یارانه های سری که ارز ترجیحی نیز هست، یکی از مصادیق این کمک هاست که در هر صورت به شرط اجرای کامل، یک اقدام قانونی است. اصلاحات اقتصادی.” به عنوان مثال در حوزه خودرو تصویب قیمت دستوری و لغو ممنوعیت واردات و همچنین اصلاح سیاست‌های گمرکی باید همزمان با حذف حساب‌های مالیاتی گمرکی ارز ترجیحی انجام شود. .

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه پرداخت ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده حذف شده است، کارشناسان و فعالان حوزه خودرو بر این باورند که این اقدام ضروری و در چارچوب حذف است و حتی در صورت وجود رانت، وجود دارد. عواقب خواهد داشت. مدیریت کلان اقتصادی و حذف رانت از سایر حوزه های مرتبط بستگی دارد.

افراد به عنوان متخصص و فعال در این حوزه دیدگاه های متفاوتی دارند. عده ای بر این باورند که با جمع آوری پول 4200 تومانی مشکل خیلی راحت حل می شود. لغو مالیات گمرکی برای واردات خودرو کافی است. اگر دولت به فکر مردم باشد، قطعا این تصمیم را برای حذف مافیا و اجاره خودرو در شرکت های خودروسازی ایرانی اجرا خواهد کرد.

برخی دیگر بر این عقیده اند که پول 4200 تومانی از بین نمی رود و دولت بی تدبیری عمل نخواهد کرد. زیرا به ضرر مردم تمام خواهد شد، زیرا مردم دیگر توان پرداخت چنین قیمت های نامحدودی را ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید